Tengel
Administrator
Dołączył: 11 Kwi 2007
Posty: 294 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław
|
Wysłany:
Nie 17:37, 30 Maj 2010 |
 |
Poradnik pierwotnie powstał na stronie battlenet.pl i tam został umieszczony na stronie jak i na forum. Dziękuję autorom, że zgodzili się go tam zamieścić i w pewien sposób wyróżnić. Tam też otrzymałem pierwsze recenzje i uwagi na temat tego kompendium. W tym miejscu chciałem podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do polepszenia tego poradnika. Na pewno ciągle będę nad nim pracował, ale już na nowym forum, które daje więcej możliwości niż battlenet.pl.
Dodatkowo pragnę zaznaczyć, że wszystkie opinie, sądy i buildy zawarte w tym poradniku są moim zdaniem i nie są żadną wyrocznią, jeśli chodzi o zagadnienia dotyczące priesta. Proszę mieć to na uwadze czytając Kompendium.
A. Spis działów
B. Wprowadzenie
1. Rasa i związane z nią dodatki
2. Levelowanie
3. Build i end-gaming
4. Itemy
5. Enchanty
6. Sockety
7. Profesje
8. Glyphy
9. Consumables
10. Użyteczne mody dla priestów
11. Makra
12. BiS LIST, czyli lista najlepszych itemów PvE
13. FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania
B. Wprowadzenie
Przed wyborem priesta jako swojej głównej postaci powinieneś w miarę szybko zdecydować co będziesz robił w przyszłości. Jeśli chcesz być świetnym healerem na heroici (ale również w znaczący sposób wpływać na efektywniejsze leczenie raidu poprzez rzucanie absorbujących obrażenia shieldów) lub leczyć ludzi na arenach i battlegroudach to Discipline build będzie dla Ciebie najlepszym wyborem. Jeśli jednak pragniesz być najbardziej uniwersalnym i posiadającym wiele różnych umiejętności healerem to Holy build spełni w 100% Twoje oczekiwania. Natomiast jeśli nie widzisz siebie w roli healera, to Shadow build powinien dostarczyć Ci sporo emocji związanych z robieniem obrażeń.
1. Rasa i związane z nią dodatki
Wraz z wyjściem dodatku Wrath of the Lich King, priest stracił tak zwane "racial spelle", czyli dwa czary, które różniły się w zależności od posiadanej rasy. Teraz, jeśli szukasz najlepszej dla siebie rasy wystarczy, że weźmiesz pod uwagę zwykłe raciale. Ale ponieważ różnice nie są już tak znaczące (jednak ciągle odczuwalne), to powinieneś również uwzględnić to, czy dana rasa po prostu ci się podoba.
a) ALLIANCE:
Najlepsza rasa po stronie Sojuszu, jeśli chcesz grać healing priestem - dotyczy zarówno PvE jak i PvP.
- Perception: zwiększa wykrywalność niewidzialnych jednostek o 5 (1 lvl); skill pasywny; daje ci odrobinę większą wykrywalność niewidzialnych jednostek niż pozostałe rasy. Teoretycznie przydaje się na PvP, ale nie jest to jakiś must-have.
- Human Spirit: zwiększa Spirit o 3%; przyjemny standardowy skill, który przy buildzie Holy zwiększa nasz regen many jak i healing, natomiast przy buildzie Shadow daje odrobinę więcej spell power.
- Diplomacy: dostajesz o 10% więcej reputacji za questy/zabijanie mobów ze wszystkimi frakcjami w grze; jak pisałem wcześniej, miły dodatek dla osób, które nie lubią farmić reputacji z frakcjami. Ten skill pozwala Wam przyspieszyć w pewnym stopniu ten farming.
- Sword Specialization & Mace Specialization: zwiększa expertise z mieczy/macek o 3; skille zupełnie nieprzydatne dla priesta. Pomijam już fakt, że nie możemy używać mieczy.
- Every Man For Himself: usuwa wszystkie efekty, które powodują utratę kontroli naszej postaci; cooldown: 2 min.; nie stackuje się z trinketem o podobnym działaniu; skill działa identycznie jak Medalion of the Alliance, czyli de facto pozwala nam na używanie innego trinketu w PvP. Dodatkowo, na PvE przydaje się na niektóre walki (np. Archimonde).
Niestety, dwarf jest rasą, która daje priestowi bardzo mało korzyści. Jedynie Stoneform może być przydatny przeciwko rogue'om w PvP.
- Stoneform: usuwa z rzucającego wszystkie efekty typu poison, disease oraz bleed, dodatkowo otrzymujemy 10% więcej armoru na 8 sekund; cooldown: 2 min.; bardzo fajny skill, który czasami przydaje się w PvE (ale bardzo rzadko), ale najlepiej sprawdza się w PvP, gdyż daje to sporego boosta przeciwko rogue'om.
- Gun Specialization: zwiększa crit z broni palnej o 1%; totalnie nieprzydatne dla priesta.
- Mace Specialization: zwiększa expertise z macek jedno jak i dwuręcznych o 5; skill kompletnie nieprzydatny dla priesta.
- Frost Resistance: redukuje o 2% szansę, że otrzymasz obrażenia ze szkoły Frost; nie jest to może super racial, ale na PvP przeciwko frost magom może się od biedy przydać.
- Treasure Finding: pokazuje na minimapie wszystkie skrzynki; jakby Blizzard postanowił usunąć tego raciala, to pewnie nikt by nie płakał, traktować jako skill-dodatek.
Podobnie jak dwarf, night elfy oferują bardzo mało korzyści osobom, które chcą poważnie grać priestem. Shadowmeld i Quickness od biedy przydadzą się czasami na PvP.
- Shadowmeld: jeśli nie będziesz się ruszał, to ukryjesz się w cieniu przez co będziesz prawie niewykrywalny dla przeciwnika, usuwa cały threat na czas trwania skilla; cooldown: 2 min.; dość fajny skill, który może uratować Ci tyłek podczas zabawy w PvP (niezastąpiony również wtedy, kiedy ktoś Cię gankuje). Dodatkowo, możesz oszczędzić na naprawie, jeśli przeagrujesz moba/bossa w PvE.
- Quickness: przeciwnicy mają 2% mniejszą szansę na trafienie ciebie z melee i ranged ataków; z uwagi na to, że priest powinien unikać zwarcia to skill ten w PvE jest mało przydatny, bo kiedy w końcu przeagrujesz to te 2% to zbyt mała szansa, aby poświęcać dla niej wybór elfa na swoją rasę. W PvP przydaje się znacznie bardziej.
- Wisp Spirit: po śmierci elf zamienia się w wispa dzięki czemu w "świecie umarłych" porusza się o 25% szybciej niż inne rasy; skill-dodatek, którego bardzo dobrze mogłoby nie być.
- Elusivesness: zmniejsza szansę na wykrycie w Shadowmeldzie lub Stealthie; skill bardziej przydaje się rogalom/druidom.
- Nature Resistance: zmniejsza o 2% szansę na trafienie ze szkoły Nature; od biedy może być, zarówno na PvE jak i PvP (chociaż to ostatnie głównie).
Najlepsza rasa po stronie Sojuszu, jeśli chcesz grać Shadow priestem. 1% hita dla Ciebie i całego party jest świetnym skillem, który pokochają również członkowie raidu.
- Gift of the Naaru: healuje wybrany target przez 15 sekund; cooldown: 3 min.; instant cast; ciekawy skill, który możemy rzucać na innych, co daje Holy priestowi dodatkowego hota. Warto pamiętać, że GotN skaluje się z gearem (100% spell power) i od patcha 3.1 jest instant castem.
- Heroic Presence: zwiększa szansę na hit Tobie i całemu party o 1%; bardzo ciekawy skill dla Shadow priesta (potrzebujesz mniej hita z itemów!), ale warto pamiętać, że aura działa też na członków party.
- Gemcutting: zwiększa skill Jewelcraftingu o 5; skill-dodatek, dobry kiedy chcesz wylevelować Jewelcrafting.
- Shadow Resistance: redukuje o 2% szansę na otrzymanie obrażeń ze szkoły Shadow; najlepszy ze wszystkich tego typu skilli, gdyż chroni on przed szkołą, która w grze występuje najczęściej. Przydatny głównie na PvP.
b) HORDE:
Undead to najlepsza rasa dla wszystkich, którzy chcą grać swoim priestem głównie PvP z uwagi na (nerfnięty co prawda, ale ciągle świetny) Will of the Forsaken.
- Will of the Forsaken: usuwa wszystkie efekty typu fear, sleep oraz charm; cooldown: 2 min.; share'uje 45 sekund cooldownu z itemami o podobnym działaniu (typu [Medallion of the Horde]); szalenie przydatny skill na PvP przeciwko wszelkiej maści warlockom, warriorom czy priestom. W PvE przydatny na niektórych walkach.
- Cannibalize: Regeneruje 7% Twojego hp co 2 sekundy przez 10 sekund, działa tylko na ciałach Humanoidów i Undeadów, ruch lub combat wyłącza skill; cooldown: 2 min.; skill do regeneracji hp po walce z playerami lub zwykłymi mobami podczas farmy. Przydatny.
- Underwater Breathing: wydłużony czas oddychania pod wodą o 300%; skill-dodatek, który czasami może się przydać, jeśli robimy jakieś questy pod wodą.
- Shadow Resistance: redukuje o 2% szansę na otrzymanie obrażeń ze szkoły Shadow; najlepszy ze wszystkich tego typu skilli, gdyż chroni on przed szkołą, która w grze występuje najczęściej. Przydatny głównie na PvP.
Troll to rasa dla fanów PvE i PvP, gdyż posiadamy świetny Da Voodoo Shuffle oraz Berskerking, który przydaje się w każdej sytuacji.
- Berserking: zwiększa spell i attack speed o 20% na 10 sekund; cooldown: 3 min.; bardzo przyjemny skill, który przydaje się zarówno w PvE jak i PvP - dodatkowy haste jest zawsze w cenie!
- Regeneration: regeneracja HP zwiększona o 10%, również zapewnia 10% z bonusu na trwanie podczas combatu; Troll jest jedyną rasą, której hp może się regenerować podczas walki (nie licząc innych skilli klasowych), ale regen jest tak mały, że prawie niewidoczny.
- Beast Slaying: 5% większy damage przeciwko Bestiom (Beast); skill-dodatek, który daje nam trochę większy damage przeciwko wszelkiej maści zwierzakom.
- Throwing Weapon Specialization: thrown weapon crit podniesiony o 1%; olewamy ten skill, gdyż priest nie może używać żadnych ranged broni (oprócz wandów oczywiście).
- Bow Specialization: bow crit podniesiony o 1%; olewamy ten skill, gdyż priest nie może używać żadnych tego typu broni.
- Da Voodoo Shuffle: skraca czas trwania wszelkich efektów, które nas spowalniają lub unieruchamiają o 15%; nieceniony skill w PvP, dzięki któremu szybciej wyjdziemy, np. z Harmstringa. Czasami może się przydać w PvE.
Blood Elf to najlepsza teraz rasa dla Holy priesta, gdyż jego specjalny skill (Arcane Torent) stanowi dodatkową manę, która zawsze przyda się podczas leczenia. BE jest też uważany za najlepszą rasę dla priesta jeśli chcesz grać PvP po stronie Hordy.
- Arcane Torent: ucisza wszystkich przeciwników w zasięgu 8 yardów od castera na 2 sekundy, zwraca również 15 energii lub 15 runic power lub, co dla nas jest najważniejsze, 6% many; cooldown: 2 min.; bardzo ciekawy skill, którego właściwości możemy rozdzielić według zapotrzebowania. I tak na PvP głównie przyda nam się efekt uciszenia (Silence), natomiast w PvE będziemy go używali nie do silence'owania potworów, ale do zwrotu many (przy dużej ilości intelektu może przywrócić naprawdę sporo many i to co 2 minuty!).
- Arcane Affinity: zwiększa skill Enchantingu o 10; skill-dodatek, który pomoże nam w skillowaniu profesji.
- Magic Resistance: zmniejsza szansę na trafienie nas ze spelli o 2%; bardzo fajny skill na PvP przeciwko wszelkiej maści casterom.
2. Levelowanie
Pierwszą rzeczą, przed którą każdy z nas musi stanąć, jest wylvlowanie naszego priesta do maxymalnego możliwego poziomu. Jeśli chcesz to zrobić najszybciej jak tylko się da to skorzystaj z tego krótkiego poradnika.
a) Nowo powstała postać, czyli od 1 do 9 levelu:
Pierwsze levele opierają się głównie na spamowaniu Smite'a i ewentualnym doleczeniu, jeśli wymaga tego sytuacja. Nie masz jeszcze do wyboru żadnych talentów, a ilość samych skilli jakie posiadasz jest mocno ograniczona. Jedyne o czym powinieneś pamiętać to chodzenie co 2 levele do trenera. Na 6 levelu otrzymasz klasowego questa, który jest tak banalnie prosty, że nie będę zagłębiał się w szczegóły.
b) Początki, czyli od 10 do 22 levelu:
Po wskoczeniu na 10 level będziesz mógł wybrać po 1 talencie na każdy kolejny poziom. Na początek te cenne punkty przeznaczamy na 5/5 Holy Specialization (drzewko Holy). Następnie (od 15 levelu) bierzemy 5/5 Divine Fury (drzewko Holy), dzięki czemu nasz Smite będzie castował się znacznie szybciej. Na 20 levelu warto wybrać się do miasta i zakupić [Glyph of Smite], który znacząco poprawi nasz damage na potworach. Dodatkowo, możemy kupić jeszcze [Glyph of Fortitude], ale nie jest on jakoś szalenie wymagany. Od 20 do 22 levelu przeznaczamy punkty na 3/3 Spirit Tap (drzewko Shadow), co da nam spory regen many po zabiciu każdego moba.
Twoja rotacja w tym momencie powinna przypominać coś takiego: Holy Fire, Smite (aż zejdzie dota Holy Fire), Mind Blast. Można dodać jeszcze Shadow Word: Pain i Devouring Plague, jeśli mob ma dużo hp. Przy normalniej rotacji raczej nieopłacalne.
Pamiętaj, aby mieć na sobie cały czas Power Word: Fortitude i od 12 levelu Inner Fire, który zmniejsza obrażenia z melee. Jeśli sytuacja tego wymaga pamiętaj o używaniu Power Word: Shield (od 6 poziomu).
Twój build i glyphy na 23 levelu powinny wyglądać tak: [link widoczny dla zalogowanych]
c) Czas Holy Novy, czyli od 23 do 40 levelu:
Od 23 levelu przechodzimy już do drzewka Discipline i na dłuższy czas tam pozostaniemy. Wpierw bierzemy 5/5 Twin Disciplines, gdyż przyda się nam on później. Następnie na 28 i 29 levelu bierzemy 2/2 Improved Power Word: Fortitude. Na 30 levelu idziemy do miasta, aby zakupić [Glyph of Holy Nova] i wsadzamy go do drugiego slota na major glyph. Między 30 a 32 poziomem przeznaczamy punkty talentów na 3/3 Improved Inner Fire.
Od tego momentu możemy już śmiało pullować większe ilości mobów i po prostu spamować Holy Novę. Pamiętaj, aby przed tym rzucić na siebie Power Word: Shield. Jeśli nie ma możliwości pullowania większej liczby potworów, to pozostajemy przy wcześniej opisywanej rotacji.
Od 33 poziomu wypełniamy kolejno: 3/3 Meditation (dodatkowy regen many!), 1/1 Inner Focus (darmowa Holy Nova/Smite to miły bonus) i na 37 levelu przeznaczamy 1 punkt na 1/3 Improved Power Word: Shield. Na 38 poziomie bierzemy 3/3 Mental Agility, aby nasza Holy Nova kosztowała jeszcze mniej many.
Twój build i glyphy na 40 levelu powinny wyglądać tak: [link widoczny dla zalogowanych]
d) W oczekiwaniu na 50-tkę, czyli od 41 do 50 levelu:
Czas powoli kończyć z tymi Disciplino-Holy dziwolągami i przejść do Shadow, ale to dopiero za chwilę. Teraz musimy jeszcze skupić się na levelowaniu do wymarzonej 50-tki.
Na 41 i 42 poziomie dopełniamy Improved Power Word: Shield do 3/3. Na 43 i 44 levelu wybieramy bardzo fajny talent 2/2 Reflective Shield, który wymusi na nas używanie Power Word: Shield za każdym razem jak zejdzie nam Weakened Soul. Na 45 poziomie umieszczamy nasz cenny punkt w 1/1 Soul Warding, co zmniejszy znacząco koszt Power Word: Shield. Od 46 do 50 levelu wrzucamy pięć punktów w 5/5 Mental Strength, aby mieć jeszcze więcej many. Na 50 lvlu idziemy do miasta, aby zakupić [Glyph of Levitate].
Rotacja na tym poziomie niczym nie różni się od tej opisywanej wyżej zarówno jeśli bijemy single target czy też aoe.
Twój build i glyphy na 50 levelu powinny wyglądać tak: [link widoczny dla zalogowanych]
e) Czas Shadowformy, czyli od 51 do 60 levelu:
Czas na kompletną metamorfozę! Na 51 levelu idziemy do trenera priestów i prosimy go o reset talentów. Po tym wszystkim rozmieszczamy punkty w ten sposób. Teraz idziemy do Auction House i kupujemy [Glyph of Mind Flay] oraz [Glyph of Shadow Word: Pain] i umieszczamy w dwóch major slotach. Jesteśmy gotowi do levelowania w Shadow!
Rotacja wygląda następująco: Vampiric Touch (jest pierwszy z uwagi na to, że go castujemy), Shadow Word: Pain, Mind Flay (aby spowolnić moba; używamy aż ten do nas dojdzie), Mind Blast i później (od 62 poziomu) Shadow Word: Death (może być nawet przed Mind Blastem, jeśli masz pewność, że mob padnie). Jeśli trzeba rzucaj na siebie Power Word: Shield.
Na 52 levelu dopełniamy 5/5 Shadow Power. Od 53 do 55 wybieramy 3/3 Misery, gdyż daje dodatkowego hita i, co ważniejsze, większy damage z podstawowych spelli. Od 56 poziomu wybieramy 4/5 Twisted Faith, aby na 60 levelu wybrać 1/1 Dispersion. Teraz powinniśmy udać się do miasta i kupić [Glyph of Dispersion], który ląduje na miejscu tego od Shadow Word: Pain. Tym sposobem mamy zapewniony brak manabreaków.
Twój build i glyphy na 60 levelu powinny wyglądać tak: [link widoczny dla zalogowanych]
f) The Burning Crusade, czyli od 61 do 70 levelu:
Na 61 poziomie dopełniamy jednym punktem 5/5 Twisted Faith. Na 62 i 63 levelu bierzemy 2/2 Veiled Shadow (drzewko Shadow, ikonka podobna do skilla Fade), ponieważ już niedługo dostaniemy Shadowfienda, więc przyda się zmniejszony cooldown na tej umiejętności. Od 64 do 68 poziomu wybieramy 5/5 Twin Disciplines w drzewku Discipline. Ostatnie 2 punkty w tym przedziale (69, 70 poziom) przeznaczamy na 2/2 Improved Power Word: Fortitude. Po wbiciu 70 levelu możemy pójść do miasta i zakupić nowy minor glyph [Glyph of Shadow Protection], jednak nie jest to szalenie wymagane.
Twój build i glyphy na 70 levelu powinny wyglądać tak: [link widoczny dla zalogowanych]
g) Wielka dziesiątka, czyli od 71 do 80 levelu:
Czas na dopełnienie drzewka Discipline. Na 71 levelu wybieramy 3/3 Improved Inner Fire, gdyż od 71 poziomu Inner Fire daje nam również spell power. Od 74 do 76 ładujemy punkty w 3/3 Meditation, który zapewni nam dodatkowy regen many. Na 77 poziomie nasz ostatni ważny punkt przeznaczamy na 1/1 Inner Focus. Od 78 levelu możesz już sam zdecydować na co wydasz swoje ostatnie punkty. Może to być, np. 3/3 Improved Devouring Plague, jeśli go w miarę często używasz.
Twój build i glyphy na 77 levelu powinny wyglądać tak: [link widoczny dla zalogowanych]
3. Build i end-gaming
Po wylvlowaniu swojej postaci do maxymalnego poziomu przyszedł czas na wybranie ostatecznego buildu. Ponieważ nasz poradnik jest przeznaczony dla osób chcących healować, to nie znajdziesz tutaj end-game'owego buildu dla Shadow priesta. Dodatkowo, pragnę zaznaczyć, że proponowane niżej buildy są moją opinią i jak najbardziej ktoś może się z nimi nie zgodzić.
UWAGA! Proponowane glyphy do każdego z buildów znajdują się w innym dziale Kompendium.
BUILD RAIDOWY: HOLY - AOE HEALING BEZ RENEW
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
KOMENTARZ: Jesteś w gildii przydzielany tylko do raid healingu? To ten build jest do tego stworzony - masz niesamowitego boosta do leczenia z aoe heali (POH, COH, Holy Nova), ale zredukowane direct heale (Greater Heal, Flash Heal) jak i hoty (Renew).
BUILD RAIDOWY: HOLY - AOE HEALING Z RENEW
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
KOMENTARZ: Prawie identyczny build jak ten powyżej z tą różnicą, że tracimy Blessed Resilience (3% lepsze heale) na rzecz talentów z Renew (3/3 Improved Renew oraz 3/3 Empowered Renew). Build polecany osobom, które nawet w warunkach raidowych często używają Renew.
BUILD UNIWERSALNY: HOLY - DIRECT HEALING
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
KOMENTARZ: Build bardziej pod 5-man i 10-man, czyli tak zwany uniwersalny. Zawiera dużo talentów ulepszających Flash Heala i Greater Heala, ale ciągle sprawdza się nieźle przy aoe healingu.
BUILD RAIDOWY: DISCIPLINE
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
KOMENTARZ: Build łączy wszystko, co Discipline priest może zaoferować. Pamiętaj jednak, że wybierając tę szkołę stajesz się najlepszym healerem jednostki, czyli zazwyczaj Main Tanka, ale także najlepszym (bo jedynym) healerem, który może "migrować" (czyli innymi słowy prewentować) nadchodzące obrażenia - tak zwane "aoe healowanie" Discipline priestem polega wtedy na rzucaniu shieldów na raid. Używaj gęsto i często Penance, gdyż odnawia on od razu 3 stacki Grace. Po za tym, rzucaj shielda za każdym razem jak zejdzie z tanka Weakened Soul, gdyż ten debuff zapewnia Ci dodatkowe 4% crita. Jest to również najlepszy build na wczesne przygody z priestem, kiedy nie mamy jeszcze najlepszego gearu (heroici/10-man raidy).
4. Itemy
Osoby zaczynające grać często pytają jakie itemy należy na początku brać. Ale potem też można się nad tym zastanawiać (co lepsze mana regen, spirit czy może +spell power?).
a) początek, czyli itemy do 80 lvlu:
Na początku powinieneś zbierać gear z dużymi dawkami spiritu (lepszy regen many ze Spirit Tapa) i inta (większy mana pool), później zacznij to mieszać z gearem dającym spell power.
spirit > intelect > spell power > stamina > regen many > reszta
b) end-gaming Holy priesta, czyli po wbiciu 80 lvlu:
Holy priest, w przeciwieństwie do poprzedniego dodatku, wymaga, abyśmy posiadali już trochę crita, który zapewnia dodatkowy regen many z Holy Concetration (talent w drzewku Holy). Powinieneś zawsze mieć około 33% full raid-buffed crita. Kiedy osiągniesz ten pułap, to inwestuj już tylko w haste, gdyż najlepiej zwiększa on efektywność Twojego leczenia (oprócz oczywiście spell power). Jeśli chodzi o regen staty, to bierz itemy tylko ze spiritem, gdyż oprócz regenu many daje on jeszcze spell power.
spell power > haste > crit (~33%) > spirit
c) end-gaming Discipline priesta, czyli po wbiciu 80 lvlu:
Disc priest jest dość specyficzny, gdyż w przeciwieństwie do Holy dostaje z talentów dużo haste'a (6% + 25% po rzuceniu shielda), co znacząco zmniejsza ilość haste'a potrzebnego do tak zwanego soft capa (tylko 19%) i sporo crita (około 5% wliczając w to Mental Strength). Dodatkowo ma świetny talent zwiększający intelect, który w WotLK jest nieoceniony dla każdego healera. Jego jedyną wadą (chociaż to akurat dyskusyjne) jest fakt, że dostaje znacznie mniej profitów ze spiritu niż Holy, więc itemy bez spiritu powinny przyciągać Twoją uwagę.
spell power > int > crit > haste (19%)
5. Enchanty
czyli jakie enchanty i dlaczego warto zakładać na itemy patrząc z perspektywy Holy jak i Discipline priesta.
a) Enchanty podczas lvlowania:
Ponieważ wraz z lvlowaniem Twój gear zmienia się praktycznie codziennie, moim zdaniem nie warto inwestować w enchanty podczas lvlowania, może że będziemy praktycznie 100% pewni, że dany item będziemy posiadali przez dłuższy czas (co nie zdarza się często). Jeśli natomiast sam jesteś enchanterem, to warto przede wszystkim robić enchanty związane z intelektem (więcej many = dłuższy farming), spiritem (Spirit Tap!), +spell power lub w ostateczności ze staminą.
b) Enchanty dla Holy i Discipline priesta po wbiciu 80 lvlu:
I tutaj taka sama zasada, jak napisałem wyżej. Jeśli wiesz lub sądzisz, że dany item nie będzie Ci służył przez większość czasu (bo, np. zaraz wymienisz go na lepszy) NIE warto kłaść na niego najlepszego dostępnego enchantu (może że nie masz co robić z kasą) - od wyjścia WotlK są dostępne tak zwane "leveling enchants", których koszt jest znikomy w stosunku do najlepszych możliwych odpowiedników, które powinieneś nakładać dopiero na "end-game gear".
UWAGA! Na liście wymieniłem NAJLEPSZE możliwe enchanty w grze, może że napisałem inaczej.
UWAGA #2! Na liście nie ma enchantów, które są przypisane do danej profesji. Jeśli masz inskrypcję, enchanting lub leatherworking, to po wbiciu 400 skilla w tych profesjach przyjrzyj się dokładnie jakie korzyści Ci one dają.
HEAD SLOT ITEM:
Jeśli uważasz, że potrzebujesz ciągle sporej dawki mana regenu, to używaj enchantu za reputację z Wyrmrest Accord. Natomiast jeśli interesuje Cię crit zamiast mana regenu, to słusznym wyborem będzie farma reputacji z Kirin Tor. Discipline prieści powinni zaopatrzyć się tylko i wyłącznie w ten drugi enchant.
LINK: [Arcanum of Blissful Mending]; [Arcanum of Burning Mysteries]
SHOULDER SLOT ITEM:
Jeśli chcemy mieć enchanty na shoulderach, to musimy pofarmić reputację u The Sons of Hodir: pierwszy enchant, tak jak w przypadku enchantu na head, jest powiązany z mana regenem, natomiast drugi z critem. I dlatego po raz kolejny przy wyborze enchantu powinieneś uwzględnić swoje preferencje jak i możliwości gearu: jeśli potrzebujesz regenu, to weź ten pierwszy, jeśli jesteś Discipline priestem albo nie masz kłopotów z maną, to weź ten drugi.
LINK: [Greater Inscription of the Crag]; [Greater Inscription of the Storm]
CLOAK SLOT ITEM:
Po wyjściu WotlK wreszcie dostaliśmy jakieś porządne enchanty na cloak. Mamy ich w sumie dwa, ale zarówno dla Holy jak i Discipline priesta najlepszy będzie haste, gdyż Wisdom jest zwyczajnie zbyt słaby.
LINK: [Formula: Enchant Cloak - Greater Speed]
CHEST SLOT ITEM:
Jedyny dobry enchant na chest, to teraz +10 all stats. Nie znajdziesz nic lepszego ani dla Holy ani Discipline.
LINK: [Formula: Enchant Chest - Powerful Stats]
WRIST SLOT ITEM:
Tutaj jest kilka opcji, ale ciągle najlepszy jest +spell power.
LINK: [Formula: Enchant Bracer - Superior Spellpower]
GLOVES ITEM SLOT:
Na rękawice jedynym słusznym enchantem jest +28 spell power. Oczywiście jest również crit na rękawice, ale jest go tak mało, że zwyczajnie się nie opłaca.
LINK: [Scroll of Enchant Gloves - Exceptional Spellpower]
LEGS SLOT ITEM:
Na spodnie enchant uszyje nam tailor. Holy i Discipline prieści będą używali tego samego enchantu.
LINK: [Brilliant Spellthread]
BOOTS SLOT ITEM:
Z butami jest teraz ciekawiej niż było przed dodatkiem. Jeżeli masz kłopoty z maną i nie raidujesz za często, to możesz zaopatrzyć sie w +18 spiritu (zarówno Holy jak i Disc). Jednak, co zostało potwierdzone obliczeniami, Tuskarr's Vitality jest najlepsze na PvE, gdzie dużo się dzieje: im szybciej uciekniesz, tym szybciej będziesz mógł znowu leczyć!
LINK: [Scroll of Enchant Boots - Greater Spirit]; [Formula: Enchant Boots - Tuskarr's Vitality]
WEAPON SLOT ITEM:
No i tutaj nie ma o czym w ogóle gadać. Jedyny słuszny enchant dla każdego z priestów to 63 spell power na main hand lub 81 spell power na staff.
LINK: [Formula: Enchant Weapon - Mighty Spellpower]; [Formula: Enchant Staff - Greater Spellpower]
6. Sockety
W niniejszym dziale przeczytasz o najlepszych gemach dla każdego rodzaju priesta (Holy i Discipline). Ominąłem zbędne i nieprzydatne gemy, a zostawiłem te, które uważam, że powinieneś używać. Gemy są pogrupowane według socketów (blue, red, yellow i meta).
UWAGA! Opisane gemy są najlepszymi w swojej klasie, jeśli nie stać cię na takowe, to wystraszy, że na wowhead wpiszesz pierwszy wyraz omawianego gemu. Wtedy otrzymasz listę wszystkich gemów tego typu, od białych, poprzez zielone (common) na fioletowych (epic) kończąc.
a) Gemy dla Holy priesta:
W dole zostały wypisane najlepsze gemy dla Holy priesta, który chce grać PvE. Wszystkie gemy są uszeregowane według socketów (blue, red, yellow, meta).
a) blue socket
- [Purified Dreadstone]: podstawowy gem pod blue socket dla Holy priesta. Jeśli uważasz, że nie potrzebujesz więcej haste'a lub regenu, to wybierz ten gem.
- [Seer's Eye of Zul]: jeśli chcesz jeszcze zwiększyć swój regen, to ten gem będzie najlepszym wyborem.
- [Intricate Eye of Zul]: jeśli chcesz zwiększyć jeszcze trochę swój haste, to wybierz ten gem.
b) red socket
- [Potent Ametrine]: jeśli uważasz, że crit bardziej Ci się przyda niż haste to wpakuj ten gem w każdy red socket.
- [Reckless Ametrine]: jak wyżej, ale dotyczy haste.
- [Luminous Ametrine]: jak wyżej ale dotyczy regenu (więcej inta = większy mana pool = więcej regenu many z efektów dających manę na podstawie posiadanego mana poolu).
c) yellow socket
- [Potent Ametrine]: jeśli uważasz, że crit bardziej Ci się przyda niż haste to wpakuj ten gem w każdy yellow socket.
- [Reckless Ametrine]: jak wyżej, ale dotyczy haste.
- [Luminous Ametrine]: jak wyżej ale dotyczy regenu (więcej inta = większy mana pool = więcej regenu many z efektów dających manę na podstawie posiadanego mana poolu).
d) meta socket
- [Insightful Earthsiege Diamond]: najlepszy meta gem dla Holy priesta. Tutaj nie ma się o co spierać: jest najlepszy i basta.
Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
b) Gemy dla Discipline priesta:
Teraz czas na gemy dla Discipline priesta. Przypominam, że gemy są uszeregowane według socketów (blue, red, yellow, meta).
a) blue socket
- [Purified Dreadstone]: najlepszy gem pod blue socket, nie ma nic lepszego.
b) red socket
- [Runed Cardinal Ruby]: najlepszy gem dla Discipline priesta, który zwiększa efektywność nie tylko spelli leczących, ale również shieldów.
- [Luminous Ametrine]: jeśli chcesz zwiększyć swój regen many, to ten gem będzie najlepszym wyborem.
c) yellow socket
- [Potent Ametrine]: jeśli chcesz zwiększyć efektywność spelli zamiast dodawać trochę inta, to wybierz ten gem.
- [Luminous Ametrine]: najlepszy gem w yellow socket, jeśli chcesz połączyć efektywność z regenem.
d) meta socket
- [Ember Skyflare Diamond]: najlepszy meta, jeśli zależy Ci na efektywności i masz więcej niż 1200 inta.
- [Insightful Earthsiege Diamond]: przez większość Discipline priestów ciągle uważany za najlepszy meta dla tego typu priesta. Trudno się nie zgodzić, po prostu odstaje od reszty meta gemów w pozytywnym znaczeniu tego słowa.
7. Profesje
Od wyjścia WotLK profesje zapewniają dodatkowe enchanty/buffy, które na dobrą sprawę są dość podobne. Jednak ostatecznie trzeba dokonać jakiegoś wyboru. W takim razie co będzie najlepsze dla Holy i Discipline priesta?
a) Profesje na leveling:
Jeśli chcesz szybko dojść do 80 lvlu, a profesje end-game'owe wyskillować dopiero po usłyszeniu ostatniego "DING!", to nie bierz żadnych profesji lub weź takie typowo gathererskie, czyli:
a) Mining: aktualnie najlepsza gathererska profesja, jeśli chcesz trochę dorobić podczas levelowania (skałki z vanilla-WoW są bardzo drogie),
b) Skinning/Herbalism: jeśli nie masz żadnych modów od podwójnego trackingu, to nie bierz Herbalismu, bo dostaniesz nerwicy; lepiej wziąć Skinning i dorobić parę groszy na skinowaniu zwierząt.
b) End-game profesje dla Holy i Discipline priesta:
Na dobrą sprawę wybór jest dość oczywisty, chociaż może wydać się kontrowersyjny dla nowych graczy ("Priest z Blacksmithing?"). Nie ma jednak co się dziwić, w dole wypisane są profesje dające największy boost w PvE jak i PvP.
a) Jewelcrafting: dostajemy możliwość włożenia do gearu 3 ulepszonych gemów zamiast tych tak zwanych ogólnodostępnych. Dodatkowych gemów tylko dla Jewelcrafterów jest cała masa, więc jeśli brakuje nam, np. haste'a, to możemy włożyć do gearu 2x haste gemy i 1x spell power. Inne profesje nie pozostawiają nam aż tak dużego wyboru w tej kwestii - zazwyczaj mamy pojedyncze zwiększenie jednego stata i nie jesteśmy w stanie dostosowywać tego do potrzeb.
b) Blacksmithing: otrzymujemy po jednym dodatkowym socketcie na gemy w rękawicach i wristach. I tutaj historia jest podobna, jak w przypadku JC. Dzięki zwiększeniu liczby socketów możemy włożyć tam gemy, które wyrównają nam braki w gearze (potrzebujemy więcej haste'a? Proszę bardzo, wkładamy tam gemy z hastem; potrzeba nam więcej mana regenu? OK, to wkładamy tam 12 spell power/10 int). Inne profesje nie dają aż tak dużego wachlarza możliwości.
8. Glyphy
Glyphy ulepszają niektóre czary robiąc z nich jeszcze potężniejsze cacka. Ale ponieważ Holy priest używa zupełnie innego arsenału spelli niż Discipline, to dział został podzielony według speca.
UWAGA! Niniejsza lista dotyczy tylko end-game'u. Glyphy do levelowania masz wypisane w dziale 2. Build i levelowanie .
a) Glyphy dla Holy priesta:
MAJOR #1: [Glyph of Circle of Healing]: CoH to nasz główny spell, więc dodatkowa osoba, którą uleczymy bardzo się przyda. Zwłaszcza, jeśli jakiś boss robi aoe-damage na całym raidzie w krótkich odstępach czasu.
MAJOR #2: [Glyph of Prayer of Healing]: dodatkowe 20% więcej heala w formie hoty to całkiem miły dodatek zwłaszcza, że PoH jest jest dość często używanym przez nas spellem.
MAJOR #3: [Glyph of Guardian Spirit]: niesamowity glyph, który pozwala nam używać GS częściej podczas jednej walki. Widzisz, że ktoś ma zaraz zginąć? Używamy GS i jeśli uda się tę osobę jednak ocalić, to kolejnego GSa będziemy mogli użyć już po 1 minucie.
EWENTUALNY ZAMIENNIK #1: [Glyph of Flash Heal]: zmniejszony koszt "doleczacza" o 10% to całkiem dobra inwestycja, jeśli mamy problemy z maną. Jeśli ich nie posiadasz, to nie ma sensu marnować slotu na major glyph. Użyj zamiast glypha Prayer of Healing.
EWENTUALNY ZAMIENNIK #2: [Glyph of Holy Nova]: bardzo przydatny glyph na niektórych encounterach, gdzie całe nasze party stoi w obrębie 12 yardów od priesta (np. Twin Valk'yrs, Algalon). Użyj zamiast glypha Prayer of Healing lub Guardian Spirit.
MINOR #1: [Glyph of Shadowfiend]: ponieważ nasz ulubiony pet odnawiający manę ma zapędy samobójcze, to ten glyph pozwoli nam odzyskać trochę many nawet jeśli Shadowfiend zginie.
MINOR #2: [Glyph of Fortitude]: całkiem fajny minor, który oszczędza nam sporo many, jeśli musimy kogoś buffnąć "staminą" po combat ressie.
MINOR #3: [Glyph of Levitate]: glyph dodatek, który pozwali zaoszczędzić nam na reagentach potrzebnych do użycia Lewitacji.
b) Glyphy dla Discipline priesta:
MAJOR #1: [Glyph of Penance]: podstawowy glyph, który jest "must-have" przy każdym buildzie Discipline.
MAJOR #2: [Glyph of Power Word: Shield]: dodatkowy heal podczas rzucania podstawowego spella to miły dodatek - zwłaszcza, że heal jest dość spory (zazwyczaj około 2k) i, co ważniejsze, może critować.
MAJOR #3: [Glyph of Prayer of Healing]: przydaje się do leczenia raidu, zwłaszcza, że Discipline priest w szybki i efektywny sposób może zmniejszyć cast POHa (rzucając shielda przed castem).
EWENTUALNY ZAMIENNIK: [Glyph of Flash Heal]: zmniejszony koszt o 10% jednego z podstawowych spelli Discipline priesta to całkiem dobra inwestycja, jeśli mamy problemy z maną. Jeśli ich nie posiadasz, to nie ma sensu marnować slotu na major glyph. Użyj zamiast glypha Prayer of Healing.
MINOR #1: [Glyph of Shadowfiend]: ponieważ nasz ulubiony pet odnawiający manę ma zapędy samobójcze, to ten glyph pozwoli nam odzyskać trochę many nawet jeśli Shadowfiend zginie.
MINOR #2: [Glyph of Fortitude]: całkiem fajny minor, który oszczędza nam sporo many, jeśli musimy kogoś buffnąć "staminą" po combat ressie.
MINOR #3: [Glyph of Levitate]: glyph dodatek, który pozwali zaoszczędzić nam na reagentach potrzebnych do użycia Lewitacji.
9. Consumables
Flaski, elixiry, jedzenie. Wszystkie te rzeczy pozwalają nam buffnąć się w znaczny sposób, aby walka z bossem była trochę łatwiejsza. W tym dziale opiszę jakie poty będą najlepsze zarówno dla Discipline jak i Holy priesta patrząc od strony dwóch najważniejszych aspektów: regenu many jak i zwiększenia efektywności.
a) Zwiększenie regenu many:
Jeśli walka z bossem jest bardzo długa albo masz gear, który nie pozwala Ci leczyć przez całą długość potyczki z wrogiem, to powinieneś wypić i zjeść poniższy zestaw "dań".
a) Flask lub dwa elixiry:
- [Guru's Elixir] + [Elixir of Draenic Wisdom]: najlepsze combo dla każdego rodzaju priesta dbającego o regen many. Dzięki takiemu zestawowi zyskujemy 50 intelektu i 50 spiritu (co znacząco wpływa na regen). Dodatkowo, jako bonus, dostajemy trochę staminy, crita i spell power (ale tylko jeśli grasz Holy).
b) Jedzenie:
- [Cuttlesteak]: zwiększa spirit o 40, co znacząco wpływa na regen many. Holy priest dodatkowo otrzyma trochę spell power.
b) Zwiększenie efektywności:
Jeśli uważasz, że nie masz problemów z maną albo walka z bossem jest trywialna i krótka, to użyj poniższego zestawu, który zwiększa efektywność Twoich czarów leczących.
a) Flask lub dwa elixiry:
- [Flask of the Frost Wyrm]: flask dający dodatkowe 125 spell power. Jest to najlepsza opcja, jeśli mówimy o zwiększeniu efektywności. Żadna kombinacja elixirów nie przebije tego flaska.
b) Jedzenie:
- [Firecracker Salmon] lub [Fish Feast]: dodatkowe 46 spell power znacząco wpłynie na zwiększenie efektywności Twoich czarów leczących. Pamiętaj, aby nie używać swojego jedzenia, jeśli będzie stawiany Fish Feast, gdyż daje dokładnie ten sam efekt.
- [Imperial Manta Steak] lub [Very Burnt Worg]: haste to, obok spell power, kolejny stat zwiększający efektywność, więc jeśli lubujesz się w przyspieszaniu castów, to to jedzenie spełni Twoje oczekiwania.
c) Inne consumables:
Oprócz flasków/elixirów i jedzenia w grze występują też inne consumables, które powinieneś używać podczas walk z bossami. Wszystkie tego typu udogodnienia zostały wypisane w dole.
a) Potiony:
- [Runic Mana Potion]: chyba nie trzeba mówić dlaczego priest powinien używać tego typu potów?
- [Runic Mana Injector]: jeśli jesteś inżynierem, to powinieneś używać injectorów, które zwiększają otrzymaną manę z tego typu potów o 25%.
- [Potion of Nightmares]: zarówno Holy jak i Discipline powinni mieć w swoich bagach kilka takich potek, gdyż zwracają więcej many niż Runic, a koszt z tym związany, to tylko 6 sekund "nic nie robienia" (które można w każdej chwili przerwać). Bardzo opłacalne na walkach, gdzie są przerwy w leczeniu.
b) Inne:
- [Dark Rune]: dzięki Dark Runom otrzymasz od 900 do 1500 many kosztem własnego hp. Nie są na tym samym cooldownie co potki, więc można je jeść wraz z Runic Mana Potionami (co daje łącznie od 5100 do 5900 zregenerowanej many). Jedyną wadą jest bardzo długi cooldown, który sięga 15 minut. Dark Runy kupisz na AH lub wyfarmisz w Scholomance.
- [Demonic Rune]: Dokładnie ten sam efekt, ten sam cooldown, itp. co powyższe Dark Runy z jedynym wyjątkiem: są binds when picked up, więc nie kupisz ich na AH, ale będziesz musiał je sam wyfarmić. Gdzie? W Felwood, wypadają z wszelkiej maści satyrów.
10. Użyteczne mody dla priestów
Ponieważ priest musi bacznie obserwować max. 40 osób w raidzie co by nikt nie zginął, mody są wręcz niezbędne. W dole tylko niewielka lista dostępnych modów pozwalających na lepszy healing.
a) oRA2:
Mod, dzięki któremu możemy zobaczyć kto jest Main Tankiem, jaki target aktualnie ma dany MT oraz kogo na targecie ma mob tankowany przez MT. Bardzo przydatny przy bossach, którzy zmieniają target i castują jakąś umiejętność na kimś z raidu. Dzięki temu addonowi od razu zauważysz kto potrzebuje dodatkowego heala.
LINK: [link widoczny dla zalogowanych](...)RA2.html
b) ag_UNITFRAMES:
Bardzo funkcjonalny mod pokazujący Twój target, jak i Target of Target oraz Target of Target of Target. Dodatkowo multum innych opcji, w tym bardzo ważna dla Holy priesta: na pasku many pokazuje kiedy wychodzimy z OO5SR (więcej o tym w FAQ).
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
c) HEALBOT:
Mod, a raczej kombajn, który pomaga w leczeniu całego raidu.
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
d) QUARTZ:
Mod, dzięki któremu zmienimy wygląd pasków castowania. Ale oczywiście nie tylko. Możemy dodać paski castowania praktycznie wszystkiego: targetu, focusa, targetu of targetu, itd. Co więcej, mod pokazuje nam (poprzez czerwony pasek) kiedy możemy już wcisnąć bind odpowiedzialny za następny spell, aby go zakolejkować.
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
e) POM_TRACKER:
Pokazuje na kim aktualnie jest Prayer of Mending i ile czasu jeszcze na tej osobie będzie.
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
f) NEED TO KNOW:
Malutki modzik, który pokaże nam na paskach, które sami ustawiamy (wielkość, kolor, etc.), jak długo będzie trwał jeszcze jakiś krótki buff na nas lub targetcie. Przydaje się w lepszym trackowaniu takich buffów jak: Holy Concentration, Borrowed Time, itp.
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
g) SEXYCOOLDOWN:
Mod, dzięki któremu w bardzo łatwy sposób będziemy trackowali nasze cooldowny. Bardzo dużo opcji konfiguracyjnych.
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]
11. Makra
Makra, czyli skrypty, które mogą ułatwić nam zabawę w WoWa. Oczywiście wszystko jak najbardziej legalne. 4 najczęściej używane makra znajdziecie w dole.
a) HEALOWANIE BEZ TARGETOWANIA:
Dzięki temu makru nie będziesz musiał w ogóle targetować ludzi, aby ich healować (wystarczy, że najedziesz myszką na frame osoby, która potrzebuje heala).
#showtooltip Greater Heal
/cast [target=mouseover,help] Greater Heal
/cast Greater Heal
Oczywiście w miejsce Greater Heal wstawiamy każdy inny heal, który chcemy w ten sposób "zmakrować".
b) SHACKLE MACRO:
Po użyciu makra zostanie obrany focus na mobie, którego masz na targetcie. Potem, chociaż zmienisz już target, możesz znowu shacklenąć wcześniejszego moba. Aby usunąć focus klikamy LEWYM przyciskiem myszki na makrze.
/clearfocus [target=focus,dead]
/clearfocus [target=focus,noexists]
/focus [target=focus,noexists] target
/clearfocus [button:2]
/clearfocus [target=focus, noharm]
/cast [target=focus,exists] Shackle Undead
c) MAKRO DLA DOT:
Jeśli chcesz mieć wszystkie 4 doty pod jednym bindem, to musisz skorzystać z makra castsequence. Przy okazji na początku, jeśli trinket jest ready, używa trinketu, który jest na pierwszym slocie w Twoim inwentarzu. Jeśli chcesz użyć trinketu w drugim slocie zamiast 13 wpisz 14.
/use 13
/stopcasting
/castsequence reset=target Vampiric Touch, Vampiric Embrace, Shadow Word: Pain, Devouring Plague
Oczywiście kolejność dot może być przez Ciebie zmieniona według uznania. Po prostu zamień miejscami nazwy.
d) SELF-SHIELD MAKRO:
Ostatnim makrem wartym polecenia będzie self shield. Krótko mówiąc: rzucasz na siebie tarczę bez zmiany targetu.
/cast [target=player] Power Word: Shield
12. BiS LIST, czyli lista najlepszych itemów PvE
W niniejszym spisie zobaczysz jaki, według mnie, jest najlepszy aktualnie (content "Fall of the Lich King") gear dla Holy jak i Discipline priesta. Pragnę przy okazji zaznaczyć, że:
a) jest to lista według mojego widzimisię i ktoś może się z nią nie zgadzać,
b) jeśli Twoja gildia nie robi hard mode'ów w ICC, to i tak każdy item dalej jest BiSem, nawet w wersji normal, może, że napisałem inaczej,
c) w niektórych slotach możesz zobaczyć więcej niż 1 item.
a) Holy Priest BiS:
Oto lista dla Holy priesta, której statystyki przy full buffach raidowych z flaskiem (125 sp) i jedzeniem (40 haste) prezentuje się następująco (wszystkie itemy z heroic mode):
- intelect: 1881,
- spirit: 1598,
- spell power: 4252 (bez demo locka),
- regen w FSR: 719 mana/5,
- holy crit: 34,01%,
- haste: 44,66% = 1,04 sec gcd.
HEAD SLOT ITEM: [Sanctified Crimson Acolyte Hood]
DROP: Deathbringer, Blood Queen, Sindragosa, Profesor Putricide, Lich King
KOMENTARZ: tier10, czyli nie ma sensu więcej się nad tym rozwodzić; musimy mieć 4 części, więc head jest tutaj najlepszym wyborem.
NECK SLOT ITEM: [Bone Sentinel's Amulet]
DROP: Lord Marrowgar
KOMENTARZ: duża dawka haste'a i spiritu, czyli wszystko to co tygryski lubią najbardziej. Jeśli nie masz dostępu do wersji hard mode, to w takim przypadku weź [Blood Queen's Crimson Choker] (drop: Blood Queen), gdyż wtedy nie będziesz miał braków w critcie (więcej o tym przy komentarzu do paska).
SHOULDER SLOT ITEM: [Sanctified Crimson Acolyte Shoulderpads]
DROP: Deathbringer, Blood Queen, Sindragosa, Profesor Putricide, Lich King
KOMENTARZ: tak jak w przypadku heada, shouldery stanowią jedną z czterech części tier10, które trzeba mieć.
BACK SLOT ITEM: [Greatcloak of the Turned Champion]
DROP: Deathbringer
KOMENTARZ: haste i spirit, czyli najlepsi przyjaciele Holy priesta. Jeśli posiadasz [Bolvar's Devotion] (drop: tribute chest - 50 prób), to jedynie wersja heroic da Ci upgrade, który również nie jest bardzo duży.
CHEST SLOT ITEM: [Sanguine Silk Robes]
DROP: Blood Princes
KOMENTARZ: to właśnie tą część wybieramy jako offsetową, która nie jest tier10. Tier10 chest daje niepotrzebny crit, kiedy jego zamiennik oferuje znaczne ilości haste'a.
WRIST SLOT ITEM: [Death Surgeon's Sleeves]
DROP: Rotface
KOMENTARZ: ten item bierzemy tylko jeśli Twoja gildia robi praktycznie same hard mode'y w ICC. W innym przypadku zostajemy przy [Armbands of the Ashen Saint] (Anub'arak HM).
HANDS SLOT ITEM: [Sanctified Crimson Acolyte Gloves]
DROP: Deathbringer, Blood Queen, Sindragosa, Profesor Putricide, Lich King
KOMENTARZ: kolejna, już trzecia, część tier10.
WAIST SLOT ITEM: [Lingering Illness]
DROP: Festergut
KOMENTARZ: ten item bierzemy tylko jeśli Twoja gildia czyści prawie całe ICC w wersji heroic. W innym przypadku zbieramy 60 [Emblem of Frost] i kupujemy [Circle of Ossus].
FEET SLOT ITEM: [Plague Scientist's Boots]
DROP: Festergut
KOMENTARZ: tak zwany "casterki" loot. Czemu bierzemy item bez spiritu? Gdyż nie ma w ICC żadnych dobrych butów z hastem, co powoduje, że nie mamy innego wyjścia, jak brać właśnie te. Jeśli w gildii jest duża konkurencja i nie robicie jeszcze ICC w wersji heroic, to możesz pozostać przy [Boots of the Mourning Widow] (Faction Champions HM).
LEGS SLOT ITEM: [Sanctified Crimson Acolyte Leggings]
DROP: Deathbringer, Blood Queen, Sindragosa, Profesor Putricide, Lich King
KOMENTARZ: Ostatnia, czwarta już część tier10, tym razem najlepsza ze wszystkich, gdyż daje haste.
RING #1 SLOT ITEM: [Ashen Band of Endless Wisdom]
DROP: reputacja z The Ashen Verdict
KOMENTARZ: dość łatwy do zdobycia ring, który okazuje się end-gamem dla Holy priesta.
RING #2 SLOT ITEM: [Memory of Malygos]
DROP: Sindragosa
KOMENTARZ: najlepszy ring jaki możemy zdobyć w ICC, który łączy haste i spirit. Brać bez zastanowienia!
TRINKET #1 SLOT ITEM: [Althor's Abacus]
DROP: Gunship Battle
KOMENTARZ: bardzo dobry trinket, który nie dość, że zwiększa spell power, to jeszcze może leczyć co 45 sec osobę z najniższą liczbą hp w danym momencie (zwiększa całościowy healing o około 3-5%). Może critować. Jeśli chcemy jednak pozostać przy regen trinketach, to włóż w ten slot [Solace of the Defeated] (Lord Jaraxxus normal). Udowodnione obliczeniami, że Solace z normala daje więcej regenu niż [Purified Lunar Dust] (dostępny za 60 frost badge'y) czy [Sliver of Pure Ice] (Lord Marrowgar-10 HM).
TRINKET #2 SLOT ITEM: [Solace of the Defeated]
DROP: Lord Jaraxxus
KOMENTARZ: najlepszym drugim trinketem pozostaje ciągle Solace, gdyż daje całkiem spore dawki spell power i ogromne wręcz ilości regenu.
WEAPON SLOT ITEM: [Val'anyr, Hammer of Ancient Kings]
DROP: quest w Ulduar-25
KOMENTARZ: tak jest. Legendarna macka cały czas jest najlepszą bronią w grze dla healera. Nie słuchajcie ludzi, którzy będą chceli Wam wmówić coś innego, liczby nie kłamią. Val'anyr zwiększa całościowy healing o około 10-12%, więc broń, która to przebije powinna dawać około 1000 spell power, a takiej zwyczajnie nie ma w grze. Jeśli nie macie dostępu do legendarnej macki, to drugim najlepszym wyborem będzie [Royal Scepter of Terenas II] (Lich King HM).
OFF-HAND SLOT ITEM: [Sundial of Eternal Dusk]
DROP: Sindragosa
KOMENTARZ: jak zwykle: spirit + haste = love. Nie ma czego dodawać, jak sądzę.
WAND SLOT ITEM: [Corpse-Impaling Spike]
DROP: Rotface
KOMENTARZ: z uwagi na brak wandów z hastem i spiritem, ten powyższy okaże się najlepszym wyborem dla Holy priesta.
b) Discipline priest BiS list:
W przygotowaniu.
13. FAQ:
Czyli najczęściej zadawane pytania.
Czy używa się jakichś niższych ranków spelli podczas leczenia?
Od wyjścia patcha 3.0 downranking (czyli używanie niższych ranków spelli, aby leczyć za mniej i oszczędniej) zostało przez Blizzarda skutecznie "wyłączone". Dlatego nie zawracajcie sobie już tym głowy.
Czy to prawda, że powinno się rzucać Prayer of Mending na tanka za każdym razem jak zejdzie CD?
W czasach TBC Prayer of Mending generowało threat osobie, na którą rzuciłeś ten czar. Dlatego poprawiało to, w niewielkim stopniu, generowany threat przez tanków. Po wyjściu patcha 3.0 usunięto ten bonus i PoM generuje już zerowy threat. Blizzard jednak twierdzi, że jest to bug, a threat powinien generować priest, który rzucił PoMa. Ale póki co, możecie dalej spokojnie nakładać PoMa na tanka jeszcze przed pullem - żadne moby na Was nie pójdą.
Czemu niektórzy tankowie mówią, że nie powinienem rzucać na nich Power Word: Shield przed pullem?
W przeszłości rzucenie shielda na tanka powodowało zatrzymanie generacji rage'a dopóki nie zszedł absorb efekt. Jednak od patcha 3.1 wszelkie absorby generują normalnie rage'a, więc możesz przed pullem, a także w trakcie walki, rzucać shieldy, gdyż niczego one teraz nie zmieniają.
Dlaczego w dwóch proponowanych przez Ciebie buildach występuje 1/3 Empowered Renew?
Gdyż Empowered Renew (czyli instant heal po rzuceniu Renew) może procować Holy Concentration. Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie wymagał doleczenia i rzuci się na niego Renew, a warto mieć wtedy około 33% szansy na dodatkowy regen many ze spiritu. Jeśli jednak używasz bardzo często Renew, to warto skorzystać z innego proponowanego przeze mnie buildu o nazwie "Holy - AOE Healing z Renew".
Aby mieć oba bonusy tier10 wystarczy posiadać 4 części. Z której części najlepiej zrezygnować będąc holy?
Z chesta. Z Blood Princes (pierwszy boss w The Crimson Hall) leci znacznie lepszy robe dający zamiast crita haste'a, który przy contencie Icecrowna znacznie lepiej się sprawdza. Jest to dokładnie [Sanguine Silk Robes]. Reszta itemów tier10 jest całkiem znośna i ciężko znaleźć lepsze odpowiedniki nie-setowe.
Jak liczone jest aggro z healing spelli?
Załóżmy, że nie masz ŻADNEGO talentu ani buffa, który zmniejsza threat. Po raz kolejny załóżmy, że wyleczyłeś kogoś za 2500 hp, z czego 1500 było overhealem. Wtedy w ogóle nie patrzymy na overheal (overheal =/= aggro!), ale na hp, które uleczyliśmy, czyli ten pozostały 1000. Threat, który wygenerowaliśmy to połowa wyleczonego hp, czyli w tym przypadku 500.
Ogólnie rzecz biorąc możemy to zapisać tak (zakładamy, że "x" to ogólny heal rzucony na osobę, a "o" to overheal):
Threat=(x - o)/2
O co chodzi z tą zasadą OO5SR?
OO5SR to skrót od "out of 5 second rule". Zasada ta mówi, że jak przez 5 sekund będziesz stał "nieruchomo" (czyt. nic nie castował), to Twój regen many dość znacząco wzrośnie. I tutaj przydadzą Ci się kolejne określenia: mana regen while casting (regeneracja many podczas rzucania czarów) i mana regen while not casting (regeneracja many kiedy nie są rzucane czary). Obie statystyki masz wypisane w zakładce postaci. Mana regen while casting to zwykły regen, który masz podczas castowania. While not casting uruchomi się właśnie po tych 5 sekundach nic nie robienia.
Czy da się jakoś skutecznie "oszukiwać" zasadę OO5SR?
Oczywiście. W powyżej definicji zasady OO5SR pominąłem dość istotny szczegół. Otóż mana regen while casting nie włączy się dopóki nie użyjemy jakiegoś spella, który kosztuje chociaż 1 many. Innymi słowy, pozostajemy ciągle w OO5SR jeśli rzucamy darmowe (kosztujące 0 many) spelle. Daje nam to spore pole do popisu w tak zwanym "oszukiwaniu" niniejszej zasady. Oto jeden z takich sposobów:
a) uruchamiamy Inner Focus i czekamy aż tank oberwie,
b) castujemy Greater Heala,
c) i znowu czekamy spokojnie aż tank oberwie jakiś damage, po czym castujemy nowy, kosztujący manę, spell.
Tym sposobem możecie mieć regen while not casting przez jakieś 10-15 sekund, a ciągle zapewniać tankowi najlepszy healing jaki macie.
Priest ma aż dwa skille regenerujące manę. Czy masz jakieś rady kiedy i jak ich używać?
Priest faktycznie ma aż dwa skille, które regenerują manę. Są to oczywiście Shadowfiend i Hymn of Hope. Aby optymalnie użyć obu skilli przygotuj się do walki jeszcze przed jej rozpoczęciem zadając sobie kilka pytań:
a) czy walka trwa więcej niż 5 minut?
b) czy już od początku walki jesteś zmuszony do spamowania heali?
Jeśli walka trwa więcej niż 5 minut i jesteś zmuszony do spamowania heali już od początku (przykład: Freya+3), to rozsądnym byłoby użycie Shadowfienda już po utracie około 10%-20% many - niech nasz ulubiony pet zregeneruje Ci manę do fulla, a potem jako dodatek będziesz przez pewien czas mógł castować czary "za darmo" (zużywasz manę, po czym Shadowfiend odnawia ją z powrotem do fulla). Pod koniec walki, jak zejdzie już CD z Shadowfienda, powinieneś mieć manę na wyczerpaniu, a jeśli nie, to doprowadź ją do tego stanu. UŻYWAJ Shadowfienda drugi raz lub pierwszy, jeśli walka jest krótka, TYLKO jak masz już bardzo mało many. Czemu? Gdyż wtedy masz większą szansę na otrzymanie buffa z Hymn of Hope, który zwiększa Twój total mana pool o 20%, co oznacza również znaczne zwiększenie regenu many z Shadowfienda. Mało tego. Jeśli umówisz się z innymi priestami, aby zaczęli castować Hymn of Hope w tym samym czasie co Ty, to szansa, że dostaniesz skumulowane zwiększenie mana poolu (tak, ten buff się stackuje!) jest naprawdę ogromna!
Jak mogę obliczyć swój regen many ze spiritu?
Jest to bardzo łatwe. Od patcha 2.4 formuła ta została zmieniona i teraz również intelekt odgrywa bardzo ważną rolę w otrzymanym regenie many ze spiritu. Jeśli posiadasz mniej niż 300 intelektu, to Twój regen many otrzymany ze spiritu nie będzie rósł w zadowalającym tempie. Dlatego pamiętaj, aby cały czas mieć w miarę znośną liczbę intelektu. Sama formuła wygląda następująco (możesz wkleić ją na google.pl, wpisać w SPIRIT i INTELECT wartości odpowiednie dla Twojej postaci i wcisnąć "SZUKAJ". Google obliczy Ci wartość Twojego regenu):
ManaRegen=((0.001+SPIRIT*0.005575*(INTELECT^0.5))*5)*0.6 (mp5)
Pamiętaj, że wartość, którą otrzymasz to będzie regen many WHILE NOT casting. Jeśli chcesz wiedzieć ile many zregenerujesz ciągle castując, to pomnóż otrzymany wynik przez 0,5. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|